Adakah anda matang?


Matang.
Ayat ini sentiasa bermain di dalam fikiran para remaja, pemuda dan pemudi. Antara sebab mengapa perkataan ‘matang’ itu popular, dukacitanya, bukanlah kerana tanggungjawab yang bakal dipikul oleh seorang manusia di masa hadapan biasanya. Tetapi biasanya, perkataan matang itu popular di kalangan remaja adalah kerana orang selalu berkata: “Tak matang lagi, tak boleh kahwin.”
Maka semata-mata untuk berkahwin, maka remaja mula keluar mencari apakah itu ‘kematangan’. Tujuan? Tujuannya untuk berkahwin.
Namun hakikatnya matang itu lebih dari sekadar untuk berkahwin. Kerana tugas menjadi seorang pemuda dan pemudi adalah besar untuk masa hadapan perjuangan Islam, pembangunan negara dan masyarakat. Kematangan diperlukan kerana hanya orang-orang yang matang akan membuat keputusan yang baik, dan akan melorongkan kehidupannya pada kehidupan yang baik, sekaligus mengurangkan peratus untuk kerosakan berlaku di dalam masyarakat. Remaja sebagai ‘darah baru’ di dalam masyarakat perlu menjadi matang bagi menggantikan kepimpinan negara hari ini, bagi mewarnakan masyarakat hari ini dengan warna-warna yang indah.
Justeru, bagi mereka yang menyedari akan tanggungjawab mereka sebagai pemuda dan pemudi, kita kembali bertanya: “Bagaimana mahu mendapatkan kematangan itu?”

Comments